چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: با وجود کاهش بهای نفت در سه‌ماهه سوم، سود خالص شرکت شورون در این مدت به 5 میلیارد دلار رسید که نسبت به رقم 6/ 3 میلیارد دلاری مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

کل درآمدهای شورون در سه‌ماهه سوم امسال2 /54 میلیارد دلار بوده است که 300 میلیون دلار از رقم سال گذشته کمتر است.

با ارقام فوق، شورون به هر سهم خود بیش از 2 دلار سود می‌دهد. سود شورون از محل فروش بنزین در سه‌ماهه سوم امسال تقریباً سه برابر شده است (در داخل آمریکا این رقم شش برابر شده است) و از 573 میلیون دلار سال گذشته به 4/1 میلیارد دلار افزایش یافته است. 

شرکت شورون که در سان‌رمون قرار دارد نیز همچون اکسون موبیل به اتهام منفعت‌طلبی مورد خشم مقامات و مردم آمریکا قرار دارد.  

شورون در مقابل حملات کلامی این‌چنینی نسبت به سود کلان خود،‌ بسیار حساس است، چرا که هم‌اکنون در ایالت کالیفرنیا بحث بر سر قانونی است که در صورت تصویب،‌ مالیات ویژه 6 درصدی بر نفت تولیدی در این ایالت وضع خواهد شد که برای تولیدکنندگان نفت خصوصاً شورون که بزرگترین شرکت نفت این ایالت است، به هیچ وجه خوشایند نیست.

شورون تاکنون اقدامات وسیعی برای جلوگیری از وضع قانون مالیاتی فوق ترتیب داده و هشدار داده است که وضع این قانون موجب افزایش شدید قیمت‌ گاز و بنزین خواهد شد.

اما حامیان این قانون که بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در میان آنان به چشم می‌خورد،‌ معتقدند این مالیات به منظور توسعه سوخت‌های جایگزین و کاهش وابستگی کالیفرنیا به نفت خارجی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

در صورتی که قانون فوق به تصویب برسد، به گفته استیو کراو مدیر مالی شورون،این شرکت مجبور به پرداخت سالانه حداقل 200 میلیون دلار به عنوان پیش‌مالیات خواهد شد.

کد خبر 8420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز